Costa Rica, Pura Vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Erik Loon - WaarBenJij.nu Costa Rica, Pura Vida! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Erik Loon - WaarBenJij.nu

Costa Rica, Pura Vida!

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

20 Januari 2019 | Costa Rica, San José

Op zondagavond komen we aan in San José. De volgende ochtend vertrekken we alweer vroeg richting Tortuguero, een groot nationaal park wat alleen te bereiken is per boot vanwege de afgelegen ligging. Hier hebben we veel typisch Costa Ricaanse dieren kunnen spotten waaronder leguanen, schildpadden, kaaimannen, apen en vele vogels.

Na al dit natuurlijk schoon rijden we door naar de Caribische kust voor een paar dagen in de zon. In dit armere deel van het land hangt een lekker Reggae sfeertje en kun je dus mooi relaxen.

In Costa Rica zijn ook veel vulkanen. In Turrialba bezoeken we de hoogste en wat ons betreft de mooiste van het land. Officieel is de vulkaan nog actief en zijn er dan ook de nodige veiligheidsmaatregelen om op de vulkaan te komen. Op bijna 3400 meter en boven de wolken heb je een prachtig zicht op de vulkaan en het kratermeer.

Via Sarapiqui komen we terecht in La Fortuna waar de Arenal vulkaan hoog boven het dorpje uitsteekt. Hier hebben we per Quad de voet van de vulkaan verkend. Het tropisch regenwoud wat zich op de vulkaan bevind kun je goed ontdekken met een wandeltocht over hangbruggen maar ook hoog boven de bomen door middel van kabelbanen, een zogenaamde Canopy Tour. Met snelheden van 80 km/u door de boomtoppen en over ravijnen zippen, over kabels van honderden meters lang is een gave ervaring!

Met nog een stop in Monteverde komen we in Rincon de la Vieja wederom in een vulkanisch gebied, hier is veel vulkanische activiteit dat zich uit in kokend hete modderpoelen, stoom en borrelende hotsprings. Onze lodge ligt aan de Rio Colorado, hierop hebben we per tweepersoons raft een mooi tochtje gemaakt wat natuurlijk een nat pak opleverde. Lies kon het niet laten om hier ook nog even met een paard op pad te gaan. Privé gaucho Julian was blij met een ervaren rijder dus konden ze een mooie tocht maken.

Via wat boerenweggetjes en grindpaden komen we aan de kust van de Pacific Ocean. We zijn blij met onze 4x4 auto want niet alle wegen in Costa Rica zijn begaanbaar voor een gewone auto. Inmiddels hebben we ook de overige typisch Costa Ricaanse dieren gespot; de Toekan, Luiaard, kikkers en megaspinnen! In Samara is het weer zon, zee, strand en bij temperaturen van tegen de 40 graden is verkoeling zoeken in de oceaan de beste optie.

De laatste bestemming voordat we weer terugkeren naar San José is het nationaal park Manuel Antonio, ook gelegen aan de grote oceaan. In dit park van tropisch regenwoud zijn weer vele dieren te spotten en op de aangrenzende stranden, weer vrijwel geen mensen zijn, kun je prima verkoeling zoeken. Dat is wel nodig ook want naast 40 graden is de luchtvochtigheid hier zo hoog dat je letterlijk smelt!

Costa Rica betekend niet voor niets rijke kust, maar heeft ook zeker een mooi binnenland. Met de verschillende landschappen, vele dieren en de bevolking die geniet van het leven. Vandaar PURA VIDA!