Perth naar Adelaide oftewel Londen naar Moskou...! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Erik Loon - WaarBenJij.nu Perth naar Adelaide oftewel Londen naar Moskou...! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Erik Loon - WaarBenJij.nu

Perth naar Adelaide oftewel Londen naar Moskou...!

Door: Erik Down Under

Blijf op de hoogte en volg Erik

24 Oktober 2010 | Australië, Adelaide

Zo daar zijn we weer, nog steeds ‘Down Under’ dus hier weer even een update!


Het plan was om ‘in de buurt’ van Perth een tijdje aan het werk te gaan. De timing was ideaal want in oktober begint het oogstseizoen van tarwe en daar hebben ze hier in West Australië wel een aardig lapje van staan. De grotere boertjes hebben zo’n 20.000 - 40.000 hectare en dus voldoende werk. Klein probleempje is dat Erik geen werk visum heeft, ik had echter gehoopt dat ze daar niet zo moeilijk over zouden doen aangezien ik in het oosten ook aan werk kon komen. Maar tijden veranderen, ook in Australië, dus zonder werk visum durft niemand het hier te gokken... beetje laf maar uiteindelijk wel begrijpelijk. Tijdens de zoektocht naar werk heb ik me niet hoeven vervelen, het hostel in Northbridge waar ik verbleef was zeer gezellig en ook heeft Perth een prima nachtleven..!


Samen met Dave (UK) ben ik nog een paar dagen op route geweest ten zuiden van Perth, een mooi gebied om doorheen te rijden. Rondom Margaret River bevinden zich een aantal grotten, wij hebben ff een kijkje genomen in de Giant Cave, zoals de naam al zegt de grootste grot in de regio. Via Cape Leeuwin zijn we naar Pemberton gereden. Hier staan een aantal hoge bomen, 200 jaar oud en zo’n 65 meter hoog. Op zich niet zo boeiend, en waarschijnlijk vonden ze dat hier in Australië ook, dus hebben ze in de top een uitkijkpunt gemaakt. Via stalen pennen die ze in de buitenkant van de boom geslagen hebben kan je omhoog klimmen... Een heel avontuur maar het uitzicht is prima! Alleen dan moet je nog terug naar beneden via dezelfde stalen pennen. En dan MOET je naar beneden kijken om te zien waar je je voeten neerzet, en dan is 65 meter best hoog! Via Albany zijn we terug gereden naar Perth.


Inmiddels ben ik In Adelaide, S.A. (South Australia) Vanaf Perth is dit een rit van 2800 km, oftewel ‘The Nullarbor’, deze rit staat bekend om de meest extreem saaie route van Australië. De afstand is dezelfde als die van Londen naar Moskou maar door de oneindige wegen door een leeg landschap lijkt het een stuk verder!


Natuurlijk had ik weer wat mensen in de auto om de kosten te delen, Leo (NL) en Celine. (FR) De start van de trip begon niet echt vlekkeloos, aangekomen bij mijn wagen, die ik ergens buiten het city centre had geparkeert, wilde de auto niet starten.. lege accu. Bij de dichtstbijzijnde garage kom ik een jumpstarter regelen en na een dikke 2 uur vertraging konden we eindelijk op pad. Later op de dag wilde de auto echter weer niet starten dus was ik genoodzaakt een andere accu aan te schaffen. Omdat we nu ergens in the middle of nowere waren moest ik dit (helaas) bij de plaatselijke New Holland Dealer doen waar ik veel teveel heb moeten betalen, maar je heb weinig keus ‘out there’.

Vanaf Perth rijden we door ‘The Open Wheatbelt’ naar het oosten. Tarwe, tarwe, tarwe en nog eens tarwe, tot aan de horizon! In Hyden nemen we een kijkje bij ‘Wave Rock’ en ‘Hippo's Yawn’. (zie foto’s) Vervolgens rijden we door naar Esperance waar we de great ocean drive nemen om de kustlijn goed te kunnen bekijken.


Vanaf Esperance begint de lange, saaie rit naar Adelaide. Via de Nullarbor rijden we S.A. in, De droogste staat op het droogste continent ter wereld. En wat krijgen wij, een volle dag regen! Typisch.. Gelukkig bieden de meeste tankstations gratis koffie aan voor de bestuurders. Dus mooi elke paar honderd kilometer ff bakkie doen. Na twee lange dagen sturen arriveerden we in Adelaide. Na vijf dagen ‘outback’ is het de hoogste tijd voor een douche en een fatsoenlijke maaltijd.


In Adelaide konden we gratis fietsen huren dus dat hebben we dan ook gedaan om een beetje rond te kijken in de stad. Het was voor mij zo’n 21 maanden geleden dat ik gefietst had, maar een echte Hollander verleert dat niet dus ‘no worries’. Het fietsen in de stad in Australië is een hele ervaring, vooral omdat de steden hier niet echt ‘fietsvriendelijk’ zijn. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat de Australiërs altijd gewoon lekker de auto pakken.. Verder gebeurt hier weinig dus we zullen binnenkort de trip voortzetten richting Melbourne.

Voor de foto’s: http://www.erikvanloon.hyves.nl/fotos

Groeten,

Erik

  • 24 Oktober 2010 - 08:35

    Vivian:

    Erik!
    Nou ben ik ook de eerste, haha, die gasten in Nederland slapen ook altijd maar ;)
    Die auto is niks geworden, was al verkocht, ben nu dus weer op zoek...
    Nou zie je binnenkort wel, have fun there!

  • 24 Oktober 2010 - 08:40

    Job:

    Erik!

    Mooi verhaaltje weer! Laat even weten als je in Melbourne komt! Ga woensdag verhuizen naar een collega, misschien kunnen we een weekend ff biertje doen ergens in Melbourne ofzo!

    Geniet nog van het stukje tussen Adelaide en Melbourne! Great Ocean Road en Grampians zijn zeker de moeite waard!

    Cheers

  • 24 Oktober 2010 - 10:09

    Bart:

    he broer

    je vermaak je nog prima zo zonder werk
    zoon boom hutje bekijken is toch tinuts voor je je maakte vroeger je eigen boomhut ook al hoger dan de nok van de boerderij en daar klom je gewoon via de takken naar toe.hi hi
    nog veel plezier en we gaan van de week nog ff skype

    gr je broer

  • 24 Oktober 2010 - 12:49

    Annelies:

    Hee Erik,

    Weer een leuk verhaal en toffe foto's! Alweer zin om naar huis te gaan of niet?
    Veel plezier nog!

    x

  • 24 Oktober 2010 - 14:16

    Dirk Jansen:

    Ha die Erik!

    Jammer dat je geen graan kon combinen. Dan kon je Kamal, Roy & Pieter van Straten even bezoeken. Alhoewel ik niet weet waar die zitten. Vanwege regen hadden ze volgens mij nog niks gedaan. Het is zeker erg nat in de tarwe gebieden van Australie, tenminste dat is wat wij ervan begrijpen.

    Blijf je nu nog een tijdje in Adelaide, of ga je door naar Melbourne??

    Wanneer kwam je ook alweer thuis? In december toch??

    Hier weinig nieuws, vanaf de graanoogst al wisselend weer. Niet echt zeiknat, maar iedere keer stelen met vrijwel alles wat je te oogsten hebt. Desondanks zijn vrijwel alle aardappelen en uien er weer zo'n beetje uit en wordt het weer tijd om penen te rooien e.d.

    Ik zit tegenwoordig ook op zaalvoetbal, we hebben zelf een team opgegeven met: Kamal (die is er nu even niet), Stephan, Mathijs, Jacco Biesheuvel, Arno Vriesman, Bart Waardijk, & Frank en Bram van Woerkom. Wel erg leuk en gezellig moet ik zeggen.

    Kroegentocht wordt wat schaarser, kermisseizoen is voorbij. 't Zand is de laatste waar we heen gegaan zijn. Nu weer naar Schagen denk ik. Ben gister niet geweest, was aardig gaar want ik had vrijdag een nachtje doorgereden met aardappelrooien bij Westwijk en dat breekt je dan toch op.......

    Verder weinig nieuws!

    Ga je spreken!

    Grt. Dirk

  • 24 Oktober 2010 - 16:51

    Meijerink:

    Ha from Loon,

    Hoe staan de plannen er nu eigenlijk voor zonder werk visum?
    Had de New Holland dealer niet wat te doen voor je? Waar NH allemaal niet goed voor is onderweg.
    Verder is het in Eindhoven en thuis rustig. Al mag ik nu wel met onze boten vrachtauto rijden, omdat ik m'n C gehaald heb.
    Groet, en tot de volgende update. Houdoe

  • 24 Oktober 2010 - 17:00

    Moeders:

    He Erik

    volgens mij voelde je, je wel erg thuis in de boomhut. En een beetje pech onderweg is voor jouw ook niet vreemd maar om nu bij New-Holland een accu te kopen was nou ook weer niet zo strak he maar ja lopen is erger.
    een goede reis door naar Melborn en we spreken elkaar weer gauw.
    'Je nieuwe toestel maakt mooie foto's.

    doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Down Under

No worries mate

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2020

Namibia!

20 Januari 2019

Costa Rica, Pura Vida!

18 Januari 2018

Op z'n Afrikaans

20 Januari 2017

'Road trippin’ the sunshine state

23 Januari 2016

Thailand
Erik

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 48748

Voorgaande reizen:

12 Februari 2009 - 30 November -0001

Down Under

Landen bezocht: