The west is the best - Reisverslag uit Perth, Australië van Erik Loon - WaarBenJij.nu The west is the best - Reisverslag uit Perth, Australië van Erik Loon - WaarBenJij.nu

The west is the best

Door: Erik Down Under

Blijf op de hoogte en volg Erik

09 September 2010 | Australië, Perth

Ik ben inmiddels aangekomen in Perth in het zuiden van western Australia. In drie weken zijn we van Darwin via Broome en de westkust naar Perth gereisd, een barre rit van 6500 km door het ruige, uitgestrekte en dunbevolkte westen van Australië. Uiteraard hebben we tijdens deze reis weer van alles beleeft!

In Darwin heb ik Marc (Frans) en Yvonne (Duits) ontmoet en die zijn meegegaan naar Perth. Na een dikke dag rijden zijn we de grens overgestoken naar western Australia en al snel arriveerden we in The Kimberley, een enorme lap land (ongeveer 10x Nederland) tussen Broome en Darwin. Dit gebied staat bekent om het ruige landschap, gorges, rivieren, watervallen en krokodillen. We hebben op vele plaatsen gezwommen, in gorges en bij watervallen. Lekker verkoelend en verfrissend! De beste locatie was de Emma gorge, een pool omringt door 50 meter hoge rotswanden waar het water vanaf komt. Ideaal zo’n natuurlijke douche!

Allemaal erg mooi alleen de wegen in de Kimberley zijn niet zo best, veel onverhard en ruige 4x4 only wegen. Helaas heb ik geen 4x4 dus moest de Magna er aan geloven en die heeft het dan ook behoorlijk zwaar te verduren gehad. Na een aantal stenen geraakt te hebben is de uitlaat nu zo lek als een mandje dus ik rij nu in een Magna sport..!

Vooral de weg naar Wolfe Creek was een pittig ritje. 150 km ruige gravelroad, met topsnelheden van 20 tot 40 km/u koste dit zeker een paar uur om er te komen. In Wolfe Creek bevindt zich de 2e grootste meteoriet krater in de wereld. Een behoorlijk gat van 50 meter diep en een diameter van 850 meter. Erg indrukwekkend! Wolfe Creek is ook bekend van de film ‘Wolfe Creek’, een waargebeurd verhaal over backpackers die Wolfe Creek bezoeken. Het schijnt dat het bezoekersaantal is afgenomen na het uitkomen van de film... Voor degene die de film (nog) niet hebben gezien, het is zeker de moeite waard.

Na een week arriveerden we in Broome, het begin van de westkust. Hier zijn we een paar dagen gebleven. Cable Beach is ‘the place to be’ in Broome en daar hebben we ons dan ook prima vermaakt. In Exmouth zijn we met een boot de baai opgegaan om Walvissen te spotten. Wat een geweld als die uit het water komen! 40 ton schoon aan de haak.. Aan de kust van Exmouth en Coral Bay bevindt zich ook een koraal riff, daar hebben we gesnorkeld en weer vele bijzondere vissen en koraal gezien.

Voordat we in Perth waren, kwamen we door the Hutt river province, een onafhankelijk land van Australië, opgericht in 1970 door farmer/prins Leonard Casley omdat hij het niet eens was met het toenmalige landbouwbeleid. Bij aankomst kregen we een visa in het paspoort om ‘het land’ in te mogen. Het ziet er echter niet echt koninklijk uit want het is een behoorlijk zooitje op het landgoed.. lekker Australisch!

Aan de westkust heb ik in totaal 3 keer een lekke band gehad. De eerste kreeg ik op een onverharde weg in Karijini National Park. De volgende dag kreeg ik op de highway nog een lekke band en ik had nog niet de kans gehad om die andere te repareren want het volgende stadje was nog zo’n 400 km verderop... sta je dan ergens in Western Australia! Gelukkig kwam er na een tijdje wachten een andere auto voorbij met aanhangwagen waarvan het reservewiel precies de goede maat was. Gelukkig mochten we dat wiel gebruiken. In het volgende stadje konden we echter geen nieuwe band krijgen dus moesten we nog 500 km rijden zonder reserve.. niet echt ideaal. In Carnarvon kon ik eindelijk een band krijgen maar de volgende dag kreeg ik meteen weer een lekke band... dus uiteindelijk zijn we zonder reserve naar Perth gereden.

Hier in Perth is het nu voorjaar en dus een stuk kouder als in het Noorden. De laatste twee nachten voordat we in Perth aankwamen was het dan ook behoorlijk koud in het tentje. Dus na 3 weken kamperen zit ik er nu weer warmpjes bij in een hostel.

Er staan weer een paar foto’s op http://www.erikvanloon.hyves.nl/fotos

Grn.

Erik Down Under

• 09 September 2010 - 14:47

Evert:

gaaf man!

zal zo eens ff de foto's bekijken! dat standje "sport" doet de bandjes van de Magna niet zo goed he? toch nog iets voor de laatste maand met 4x4?

• 09 September 2010 - 14:48

Heino:

Mooi man!

Goede verhalen.
    Ik ben er altijd ook wel voor om gewoon door te rijden, als je maar gas geeft kun je met een gewone auto ook ver komen :).
    Ga zo door en we zien je over een half jaartje ofzo.

• 09 September 2010 - 15:49

Robert:

Ha Erik,

Je kan die auto wel mee naar Nederland nemen... ga je in Maaskantje wonen en zegje dat je een nieuwe Opel Manta heb:P hahah

Verder alles onder controle...

gr. Sleutel

• 10 September 2010 - 11:36

Rudolf:

Hee Tak,

hoe ist jonge! Mooie verhalen zie ik wel weer, je bent eindelijk in beweging gekomen! Hier in Doorsnee nog alles prima, de dellen smaken nog steeds goed, het zwembad kan weer de kast in en 'the lovenest'is gerenoveerd tot 4 sterren kamer... Erik, veel plezier daar en ik zie de berichten wel verschijnen!

Rudolf, Ben en de familie Doorsnee.

• 10 September 2010 - 12:01

TIM:

VINDEN HET NOG EENBEETJE LEUK OUWE MAGNA RIJER

• 11 September 2010 - 09:03

Dirk Jansen:

Ha die Erik!

Leuk verhaal wederom!

Mooie foto's ook, wat een beest johh die vis!!

Blijf je nu de komende tijd in Perth of wat is je planning??

Ik sprak gister Anni, en ik hoorde dat je ook weer mee gaat te wintersporten!! Daar kijk ik wel naar uit van Loon!! Overdag een beetje skien, en daarna mooi aan de bar staan en domme verhalen vertellen!!

Dus geniet er nog maar een beetje van daar, dan ken je straks de kou in in Europa!

Hier alles onder controle. Mathijs heeft weer scharrel met hetzelfde meisje, ik hoop dat het nu wel goed afloopt voor mathijs, ik gun het em wel want het is ook wel een aardige meid. Sleutel die scharrelt ook gewoon een beetje door, dusssss

Zijn boer Steph en ik als enige 2 vrij-gezellen maar met z'n 2en wezen shoppen (en zuipen) in schagen geweest!

Ja je moet toch wat!

Nou ja genoeg gelult, ik spreek je weer!

Grt. Dirk

• 11 September 2010 - 17:53

Diederik:

Mooie verhalen weer Erik!
    Veel plezier nog!

Grts Diederik

• 12 September 2010 - 11:45

Joapie:

Weer een mooi en bar verhaal zo ff uit de losse pols...

Maare succes nog ffies daar en dan tot ergens binnekort in Nederland denk...

Tchau

• 13 September 2010 - 00:02

Hetty:

Erik jij ben wel de meest avontuurlijke persoon die ik ooit in huis gehad heb.
    Geniet er maar van

• 14 September 2010 - 19:11

Meijerink:

Ha from Loon,

Jij zit daar nog steeds lekker he? Alleen daar kennen ze het zonnige zuiden nog niet zo goed zeker :D
    Mooie plaatjes ook weer hoor. En die truck is ook wel een mooie combi in dat lege landschap. Is ook iets langer dan de truck waar ik op ga rijden.
    Maar goed, zo te horen vermaak jij je altijd nog prima, dus succes daarzo, en de groenten uit Brabant.

• 21 September 2010 - 18:55

Nico Miedema:

Erik,

Ik heb je foto's bekeken, geweldig om te zien en allemaal heel bekent. De banden sporen die wij daar aan de westkust hebben gemaakt stonden er misschien ook nog wel.

Groeten en geniet!