Northern Territory: Outback Australia! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Erik Loon - WaarBenJij.nu Northern Territory: Outback Australia! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Erik Loon - WaarBenJij.nu

Northern Territory: Outback Australia!

Door: Erik Down Under

Blijf op de hoogte en volg Erik

09 Augustus 2010 | Australië, Darwin

In Cairns heb ik een aantal backpackers ontmoet die graag wilde meerijden naar Alice Springs en Darwin. Nikky, Stefano en Adrien uit Duitsland, Italië en Frankrijk zijn uiteindelijk meegegaan. Met 4 man en behoorlijk wat bagage was het dus weer volle bak in de Magna en die hing dan ook behoorlijk op z’n gat..! Maar omdat we nu alle kosten door 4 konden delen was het wel mooi goedkoop! Op een rit van 5000 km scheelt dat behoorlijk.

Uit Cairns vertrokken kwamen we al vrij snel in de outback van Queensland terecht. Honderden kilometers waar niks is of gebeurt. De weg ligt bezaait met dode kangoeroes die ’s nachts door roadtrains letterlijk zijn platgereden. Daarop zitten vaak ook eagles en daar kan je gerust voor remmen want denk maar niet dat die wegvliegen van hun feestmaal en met een spanwijdte van zo’n 1,5 meter wil je die ook niet op de motorkap hebben! Verder is het ook oppassen voor loslopende koeien, (levende) kangoeroes, slecht wegdek en uitzwaaiende roadtrains. Het rijden in de outback is dus een hele ervaring! Regelmatig staan er gecrashde of uitgebrande auto’s langs de highway, nummerplaat eraf en dan laten ze de auto gewoon lekker staan. Lekker Australisch..!

Als het ’s avonds begint te schemeren is het tijd om de reis te staken want door de vele kangoeroes is het dan te gevaarlijk om verder te rijden. Dus dan snel het tentje opzetten bij een van de rustplaatsen langs de highway en voor het donker is nog ff een backpackersprutje koken. Daarna mooi een beetje bier drinken bij het kampvuur. De volgende morgen als het weer licht is kan de reis weer voortgezet worden .

Na 4 dagen arriveerden we in Alice Springs in hartje Australië. (The red centre) Een paar honderd kilometer voor Alice liggen The Devils Marbels, behoorlijk grote steentjes dus daar hebben we nog even uitgebreid rondgekeken. In Alice Springs zijn we naar een hostel gegaan. Na 4 dagen k(r)amperen, niet douchen en alleen brood en pasta eten waren we wel weer toe aan een fatsoenlijk bed en een goede maaltijd!

Vanuit Alice Springs hebben we een bezoek gebracht aan de Mac Donnell Ranges, bestaande uit gorges en valleien. Allemaal erg mooi. Omdat het regenseizoen dit jaar wat langer heeft getuurd dan normaal moesten we een aantal keer door een rivier heen die over de weg loopt (floodway) de meeste waren niet zo diep dus dat ging fantastisch met de Magna. Er was er echter 1 bij die zo diep was dat de banden van de auto toch wel volledig onder water gingen en de uitlaat dus ook en daar begon de wagen behoorlijk van te stotteren.. Maar ook dit hebben we (net) gehaald!

De volgende dag zijn we op tour gegaan om de rest van de bezienswaardigheden rond Alice Springs te bekijken. Tijdens deze 3 daagse tour met 20 man hebben we een bezoek gebracht aan Kings Canyon, The Olgas en Uluru (Ayers Rock) oftewel het woeste en ruige Australie! Erg indrukwekkend allemaal en onze gids wist veel te vertellen over de Abborigional cultuur, erg interessant. ’s Nachts sliepen we onder de sterren in een swag, een dikke slaapzak met matje erin. Dit houd je opvallend warm, en dat mag ook wel want omdat het nu winter is daalt het kwik in de nacht tot het vriespunt. Overdag wordt het zo’n 20 graden dus dat is beter als in de zomer want dan is het vaak 50...! Bij terugkomt in Alice Springs hadden we nog een afterparty van de tour, heel vervelend...!

Vanuit Alice Springs zijn we vertrokken richting Darwin, een rit van ruim 1500 km. De eerste 1100 km was er weinig te beleven en dat heb ik dan ook aan een stuk gereden. De volgende dag hebben we een verfrissende duik genomen bij de Edith Falls in Katherine Gorge National Park. Lekker tussen de zoetwaterkrokodillen, maar deze vallen in principe geen mensen aan in tegenstelling tot de Salty’s waar je beter niet bij in het water kan springen! Daarna zijn we doorgereden naar Darwin.

Op zich is er in de stad Darwin niet zo veel bijzonders te beleven. En met 35 graden en 90% luchtvochtigheid is het ook niet echt weer om overdag enorm actief te gaan lopen doen. In en rond de pool van het hostel blijven is toch vaak wel de beste optie! Hoezo winter..?! Het nachtleven in Darwin is echter prima en dat hebben we dan ook uitgebreid onder de loop genomen!

Vanuit Darwin heb ik een bezoek gebracht aan Kakadu en Litchfield National Park. Samen met 2 Duitse meiden zijn we 5 dagen op pad geweest en hebben 1500 km afgelegd. Kakadu is een groot natuurgebied en het barst hier van de Krokodillen. Bij Fogg dam zijn we met een klein tourbootje de Adelaide river opgegaan om krokodillen te spotten. De gids voerde de krokodillen zodat ze uit het water komen, en die beesten kunnen nog best hoog springen. Verder zijn er in Kakadu en Litchfield vele watervallen waar je bij kunt zwemmen en van de rotsen kan springen. Echt mooi en verkoelend.

Op het moment ben ik weer terug in Darwin. Hier blijf ik weer een paar dagen en daarna ga ik mijn reis voortzetten richting de westkust. Eerst moet ik nog ff me verjaardag vieren woensdag maar dat moet goed komen hier in Darwin!

De foto’s staan weer op http://www.erikvanloon.hyves.nl/fotos

Grn. Erik

• 09 Augustus 2010 - 07:10

Job:

Erik!

Mooi verhaal weer! Dat reizen door de outback klinkt goed! Hopelijk kom ik er zelf ook nog aan toe..
    Geniet van de westkust!

Cheers

• 09 Augustus 2010 - 08:04

Annamarie :

Reiziger....

X

• 09 Augustus 2010 - 09:57

Niels:

Avonturier, wat maak je toch veel mee zeg. Mooi om te lezen. Heb je al leeuwen gezien?

• 09 Augustus 2010 - 10:08

Lekker Bezig Hoor :

onze duitsland specialist kwam het water ook nog een beetje in de cabine nadat de banden onder water waren

• 09 Augustus 2010 - 10:16

Tom:

prachtig verhaal Erik. De foto's geven het verhaal meer beeld. Prachtig! wij zwemmen hier in rusland ook maar dat water is niet zo mooi!

Grtn TOm

• 09 Augustus 2010 - 10:43

Broer :

he broer
    weer bedoorlijk wat meegemaakt denk. zo te zien alle dagen mooi weer en dat in de winter het was wel ff afzien voor je auto cq am-vi-be voertijg.

gr bart

• 09 Augustus 2010 - 11:13

Jan:

Mooi verhaal weer aan de andere kant van de wereld! je vermaakt en maakt nog veel mee.
    Blijf genieten en hou ons op de hoogte van je verhalen.

groeten

Jan

• 09 Augustus 2010 - 16:49

Hetty:

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.

• 10 Augustus 2010 - 18:19

Jeroen Nieuwhof:

Wat een verhaal joh, zo te lezen weer erg veel meegemaakt. Nog speciale plannen voor je verjaardag? In iedergevel vanharte gefeliciteerd.

groetjes Jeroen

• 10 Augustus 2010 - 18:41

Niek:

hey Erik,

Wat een mooi reisje maak je daar zeg! gefeliciteerd met je 25 jarig jubileum.

mzzl

• 11 Augustus 2010 - 16:37

Vivian:

He Erik!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag he! Die is daar ondertussen alweer voorbij natuurlijk, maarja..
    Afgelopen weekend lekker te kermissen geweest, was weer bar gezellig en lekker brak.. Er was weer een keer touw trekken dit jaar, met de meiden meegedaan, maar bij gebrek aan overtollig vet konden we het niet winnen ;)

Xx Viv

• 11 Augustus 2010 - 16:51

Meijerink:

Ha from Loon,
    Aller eerst van harte met je 5e lustrum. "Heel onwijs" als titel doen? :D
    Als ik het zo weer lees en de verhalen hoor van steven dan vermaak je je daar altijd nog prima, dus ook het zal voorlopig ook nog wel goed komen met je.
    Hier is inmiddels de kermis al weer over, maar alle intro's komen er weer aan :D
    De groenten vanuit de broccoli, houdoe

• 11 Augustus 2010 - 17:02

Dennis:

dik verhaal erik. niks voor mij in het binneland geen kitespot te bekenne haha

• 16 Augustus 2010 - 08:42

Boswachter:

Zo! dat is weer een mooi verhaal! foto's zien er ook weer prima uit! Wij zijn net terug van de vakantie in Zweden. was ook goed te doen.

Nog gefeliciteerd met je verjaardag he!

Tjoow
    Evert

• 16 Augustus 2010 - 09:30

Hannie.vanderlee@upc:

hoi erik alles goed mooi zeg die reis en ook dat verslag je kent ons toch nog wel he wij zijn de fam uit eindhoven
    nog veel plezier gr henk en hannie van der lee

• 17 Augustus 2010 - 11:49

Hoeks:

Heej Man,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Goed verhaal weer. Hier in Den Bosch is het komkommertijd. Volgende week weer KC, dus dat wordt weer wreed pinten pakken.

Veel plezier daar nog.

Oudoeweej Hoeks