Op z'n Afrikaans - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik Loon - WaarBenJij.nu Op z'n Afrikaans - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Erik Loon - WaarBenJij.nu

Op z'n Afrikaans

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

18 Januari 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Om de traditie in ere te houden zijn we ook deze vakantie begonnen met wat vertraging op Schiphol, gelukkig viel het uiteindelijk alles mee en kwamen we om 11 uur ’s avonds aan in Johannesburg.

De volgende dag meteen de huurauto opgehaald en vertrokken uit Johannesburg aangezien dit niet echt een paradijs op aarde is….) De Zuid Afrikaanse rijstijl wend al snel al blijft het behoorlijk opletten; grote gaten in het wegdek, veel mensen en dieren die langs de weg lopen en ze houden er een paar bijzondere verkeersregels op na. Ook staan er veel auto’s stil langs of op de weg, wegens technische mankementen of omdat ze gewoon zin hebben om daar te gaan staan.

Onderweg naar het Kruger National Park in het noorden, rijden we al door een aantal wildreservaten waar we verschillende dieren zien. Via de Panorama Route in de noordelijke Drakensbergen komen we uit bij het Kapama Private Game Reserve. In dit 15.000 ha grote privé reservaat gaan we in een open 4x4 Landcruiser op zoek naar de big 5 die hier in het wild leven!

Onder begeleiding van gids Johnny en tracker Funny, die voor op de auto naar sporen zoekt, stuiten we op een grote kudde olifanten, heel dichtbij, erg indrukwekkend. We hoefden niet op zoek naar neushoorns want deze kwamen ons zelf een bezoekje brengen net toen we even een borrel aan het doen waren buiten de auto… We zien nog een kudde buffels in het water verkoeling zoeken en ’s avonds in het donker zien we verschillende Leeuwen. Gelukkig hadden ze net gegeten want ook deze waren zo dichtbij dat we ze bijna konden aanraken. Het meeste geluk hadden we met het zien van de Luipaard aangezien deze niet vaak gespot wordt in het wild. Naast de big 5 zien we nog veel giraffen, zebra’s, gnoes, antilope, apen, Kuru’s, nijlpaarden en roofvogels. Om het avontuur compleet te maken worden we ’s avonds tijdens de safari getrakteerd op een fikse onweersbui wat de spanning er wel lekker inhield.

Na al dit natuurgeweld komen we in Swaziland in een heel andere wereld terecht. Back to basics, we slapen in een traditionele Zuluhut in de bushbush. Een hele ervaring maar gelukkig slapen we de volgende dag in St Lucia weer in een hotel. Hier verkennen we de iSimangaliso Wetlands waar honderden nijlpaarden en krokodillen leven. ’s Avonds is het op straat oppassen omdat de nijlpaarden dan door de straten van st. Lucia lopen op zoek naar voedsel.

We rijden langs de kust naar het zuiden en gaan bij Durban weer landinwaarts, door het land van 1000 heuvels komen we bij de zuidelijke Drakensbergen. Via de Sani Pass (2865m) brengen we een bezoekje aan Lesotho. Een barre rit in een 4x4 is de enigste manier om deze pass over te komen. De smalle en zeer slechte weg met vele haarspeldbochten en diepe afgronden is een waar avontuur. Hier bevind zich de hoogste pub van Afrika en moeten we uiteraard even een borrel doen.

Aan de Wild Coast brengen we een bezoekje aan het afgelegen Qora Mouth aan de Indische oceaan, om er te komen rijden we de laatste 40 km over een onverhard weggetje, letterlijk het einde van de wereld. Lies kon hier mooi een rondje paardrijden door het ruige landschap langs de kust.

We vervolgen onze weg langs de Sunshine Coast en via de Zuurberg pass komen we uit bij het Addo Elephant Park, een zeer groot gebied waar vele wilde olifanten leven. Vanwege de warmte, 40+ graden, staan er veel olifanten bij de waterpoelen verkoeling te zoeken. Hier zien we dan ook een groep van ruim 100 olifanten bij elkaar!

Over de zogeheten tuinroute rijden we verder richting Kaapstad. In Oudshoorn slapen we op een struisvogel farm en in Stellenbosch zitten we op een wijngaard waar je heel best kunt eten en drinken, zoals in heel Zuid Afrika eigenlijk.

Op dit moment is het hier de droogste periode in 100 jaar, onderweg zien we dan ook verschillende bosbranden en water is erg schaars. Voordat we in Kaapstad aankomen, rijden we nog langs Boulders Beach waar honderden Afrikaanse pinguïns op het strand leven. Bij Kaap de goede hoop zijn we op het meest zuid westelijke puntje van Afrika en op deze historische plek komen de Indische en Atlantische oceaan bij elkaar.

Na ruim 5000 km komen we aan in Kaapstad. Hier blijkt maar weer dat er in Zuid Afrika veel criminaliteit is. Voor de deur van ons guesthouse is ’s nachts een raam van de auto ingeslagen en zijn er wat kleren meegenomen. Gelukkig zijn we geen waardevolle spullen kwijt alleen moeten we wel een aantal zaken regelen. Aangifte doen op het politie bureau was een hele ervaring. Dat ging weer echt op z’n Afrikaans…

Gelukkig hebben we nog tijd genoeg om de stad te verkennen met als hoogtepunt het uitzicht vanaf de Tafelberg. Zuid Afrika… wat een land!