Karibuni Kenya! - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Erik Loon - WaarBenJij.nu Karibuni Kenya! - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Erik Loon - WaarBenJij.nu

Karibuni Kenya!

Door: Erik Down Under

Blijf op de hoogte en volg Erik

06 Maart 2012 | Kenia, Naivasha

Nairobi – Mombassa – Naivasha - Nakuru

Met de carnaval nog maar amper uit het systeem begon het volgende avontuur alweer: Kenia! Donderdag vroeg vertrokken richting Schiphol waar ik om 10:30 de lucht in zou gaan. ‘s Avonds om 21:30 lande ik in Nairobi, Heerlijk temperatuurtje maar ook pittig donker. Vanaf het vliegveld werd ik opgehaald door Bert z’n vaste chauffeur die me naar Bert (vriend uit Den Bosch die in Kenia werkt) z’n huis zou brengen in Naivasha, ca 1,5 uur rijden. Het word niet echt aangeraden om ‘s avonds de weg op te gaan, de wegen zijn bar slecht, er is geen verlichting en de gemiddelde Keniaan houdt er een bijzondere rijstijl op na waardoor er nogal veel ongelukken gebeuren. Wat een stelletje idioten op de weg die Kenianen! Maar ik had het idee dat me chauffeur het wel onder controle had dus het verliep redelijk voorspoedig. Die middag was Tjitte (andere vriend uit Den Bosch die al 2 maand in Afrika aan het reizen is) ook al gearriveerd bij Bert. De mannen hadden bedacht om alvast maar een biertje te gaan doen in de locale pub. Dit was nog weer een stukje verder als Bert z’n huis dus uiteindelijk werd ik daar na 2 uur taxiën ook afgezet. Toen hebben we eerst maar is een paar biertjes gedronken om te vieren dat ik de eindbestemming had bereikt.

Dat weekend zouden we naar de kust gaan voor een ‘Crocodile holiday’ (niet teveel drukte, beetje zonnen, biertje doen) Bert had een huisje geregeld aan het strand in Mombassa. Dit is een dikke 650 km verderop en omdat de wegen hier niet echt best zijn duurt dat een eeuwigheid met de auto, dus we gingen mooi met het vliegtuig. Maar dan moesten we dus nog wel ff met de auto naar het vliegveld in Nairobi, en dat viel niet mee op de vrijdagmiddag, een paar gestrande vrachtauto’s, en wat ongelukken wisten het verkeer behoorlijk te ontregelen. Maar uiteindelijk komt alles goed en kwamen we ruim een half uur voor vertrek op het vliegveld. Aangekomen in Mombassa moesten we nog een stuk rijden om bij het huisje in Mtwapa te komen. Dus in de taxi gesprongen en op weg maar ook dit draaide al snel uit op een ongestructureerde chaos van auto’s, vrachtauto’s, bussen, busjes, motoren, brommers, tuk tuks, ezels en mensen… uiteindelijk arriveerden we na 2 uur bij het huisje aan het strand. Nou ja huisje.. gewoon een dikke villa dus. Er kan ruim 15 man slapen, zwembad in de tuin, etc. En dat hadden we dus mooi het hele weekend voor ons zelf inclusief bewaking, huishouder, kok en tuinman! Dat ging een mooi weekend worden.

Die avond zijn we eerst ff gaan eten in El Covo, een prima Italiaanse bar/restaurant en later zijn we in The Temble beland. Een grote bar/nachtclub waar een bijzonder sfeertje hangt. De meeste vrouwen die hier rondlopen komen niet voor een gezellig avondje stappen maar zijn op zoek naar ‘business’ en omdat er in deze tijd niet overdreven veel toeristen zijn, waren wij erg geliefd bij de dames... Een bijzondere ervaring maar nadat we er per persoon al ongeveer 20 hadden moeten afwijzen en de alcohol wat begon te werken leek het ons verstandig huiswaarts te keren.. Wat een Avond!

Zaterdag zijn we in het oudste stadsdeel van Mombassa geweest om een beetje rond te neuzen. Wat een ouwe zooi! Om hier te komen hadden we 2 ‘piki piki’s’ geregeld. Oftewel spring bij een Keniaan achter op z’n motor en met een beetje geluk kom je op de plaats van bestemming voor een klein prijsje. Op de terugweg hebben we maar een ‘tuk tuk’ gepakt en ook dat was weer een barre tocht door het drukke verkeer. ’s Avonds zijn we wederom gaan Eten in El Covo en ditmaal zijn we daar de hele avond gebleven. Er waren heel wat Europeanen en de muziek was ook prima dus dit werd een mooie avond. Bij daglicht keerde we terug naar onze villa waar we eerst maar ff dat zwembad in gesprongen zijn. Ondertussen was de kok al het ontbijt aan het bereiden zodat we niet met een lege maag naar bed hoefden. Allemaal weer prima geregeld dus!

Zondag hebben we mooi in het zwembad gelegen om een beetje bij te komen en ’s avonds had Steve (de kok) bij de lokale visboer wat vis gehaald en bereid. Op zich smaakte het prima maar er zat toch wat doorheen waar mijn maag niet echt lekker op reageerde.. resultaat: dikke maagkrampen en amper geslapen die nacht. De volgende ochtend toch maar ff een ontbijtje geprobeerd maar dat kwam er met een noodgang weer uit. Beetje vervelend want we zouden die ochtend vroeg terug vliegen naar Nairobi. Dat was dus geen succes. In Nairobi nog ff langs een klant geweest van Bert om het een en ander te regelen en daarna zijn we doorgereden naar Bert z’n huis in Naivasha.

In de buurt van lake Naivasha is van alles te doen dus ben ik een paar dagen met Tjitte op pad geweest. Op dinsdag hebben we Mount Longonot beklommen, een vulkaankrater op ruim 2500 meter. Een klim van 1,5 uur via redelijke steile padjes. Halverwege de klim begon het ook nog te onweren maar het voordeel daarvan was dat het niet zo heel warm was wat wij als minder geoefende bergbeklimmers wel lekker vonden. Eenmaal boven bij de rand van de krater aangekomen te zijn, begon het onweer redelijk dichtbij te komen waardoor we niet te lang boven zijn gebleven en de daling weer hebben ingezet. Aan de voet van de krater liep allerlei wild wat we van dichtbij hebben kunnen bekijken; zebra’s, giraffen, buffels en antilopen.

De volgende dag zijn we naar Hells gate National Park geweest. Het mooie van dit park is dat je er met de fiets doorheen kunt fietsen. Dus wij 2 mountainbikes gehuurd, we waren redelijk vroeg in de morgen dus er was nog keus genoeg maar zelfs de beste bikes zaten met ducktape en tie rips aan elkaar.. Maar goed, toch maar op pad gegaan, weer vele dieren gezien waar we dicht bij konden komen. Hier hebben we ook een George walk gedaan. Het wordt aangeraden om met een gids te gaan maar daar hadden wij natuurlijk geen zin in. Maar op een gegeven moment konden we toch slecht de juiste weg vinden. Een jongen van de plaatselijke Masai stam was ons gevolgd en was niet te beroert om ons te begeleiden. Even later hadden we zijn hulp echt nodig omdat we van een rots/waterval moesten klauteren. Na ook nog ff bij zijn Masai dorpje langs te zijn geweest bracht hij ons weer terug naar de ranger post waar onze fietsen stonden. We hebben de beste jongen maar een paar honderd shilling gegeven want hij had ons best geholpen. Op de weg terug gebeurde het onvermijdelijke, van Tjitte zijn fiets waren alle tandwielen doorgedraaid, dus dat was een hoopje oud ijzer geworden. Na ff te hebben gewacht kwamen er een paar rangers langs die op stropers aan het patrouilleren waren. Tjitte kon met hun meerijden en ik besloot zelf verder te fietsen. Dat bleek nog een barre tocht te worden want met 30+ graden bergopwaarts fietsen over een puinpad gaat niet vanzelf.. Maar met verstand op nul kom je een eind en zo kwam ik dus bekaf weer bij de uitgang van het park aan. Door middel van het plaatselijke openbaar vervoer gingen we naar huis. Kleine busjes waar 12 stoelen in zitten maar waar tot 20+ mensen in, op of aanhangen. Oftewel de ‘Matatu’. Geen aanrader voor mensen met claustrofobie maar wel lekker goedkoop.

Donderdag was Tjitte z’n laatste dag in Afrika en zijn we met de ‘piki piki’ naar Naivasha town gegaan om wat rond te kijken en wat souvenirs te kopen. Je moet enorm afdingen maar dan kan je voor een schappelijk prijsje wel mooie dingen kopen. ’s Middags is Tjitte op het vliegtuig gestapt en ben ik naar Lake Naivasha (150 km2) gegaan waar ik met een bootje een rondje gevaren heb. Omdat ik in me eentje was had ik een privé kapitein en heb ik weer veel gezien; nijlpaarden, fish eagles, kingfishers, waterbucks en lokale vissers. ’s Avonds moest Bert rugbyen met aansluitend een bbq en uiteindelijk belanden we in de Fish Eagle Inn (bar aan lake naivasha) waar nog een aantal Hollanders waren en het weer bar gezellig was.

Vrijdag ben ik met Bert mee geweest om een aantal bedrijven te bezoeken en wat issues op te lossen bij wat rozenkwekers, eerst in Naivasha en later in Nakuru. Aansluitend zijn we naar Lake Nakuru NP geweest, waar je met je eigen auto op safari kan op zoek naar allerlei wild. Mooi park en na 2 uurtjes rond rijden hebben we Bavianen, neushoorns, buffels, pelikanen, flamingo’s en Leeuwen gezien, geen slecht resultaat. Vooral Neushoorns en Leeuwen van een paar meter afstand was indrukwekkend!

Het laatste weekend zouden we in Nairobi doorbrengen. Zaterdagochtend eerst nog weer ff bij wat bedrijven langs geweest en ’s middags vertrokken richting Limuru nabij Nairobi. Daar woont Geert (zandhaas) die daar bij een Zantedeschia kweker werkt. Eerst hadden we een bbq bij bekenden van geert en daarna zijn we naar Nairobi gegaan om te stappen. Mooie kroegentocht gedaan, al zou ik niet meer weten hoe al die kroegen heetten.. Geert woont in een mooi gebied waar veel koffie en thee wordt verbouwd maar met de bijnaam ‘carjack valley’ is het niet de veiligste regio om te zijn in Kenia. Zondag heeft Geert het bedrijf laten zien van Rob Holtrop (Meerpeen) waar hij werkt. Daarna zijn we naar Nairobi gegaan waar het blankets en wine festival aan de gang was. Leuk om een keer mee te maken maar als je de zwarte cross gewend bent valt het toch een beetje tegen. Die nacht sliepen we bij een vriendin van Bert in het centrum van Nairobi omdat ik de volgende dag vroeg op het vliegveld moest zijn.

’s Morgens om 6 uur ben ik per taxi naar het vliegveld gegaan. Onderweg was er nog een vrachtwagen van de weg geraakt en volledig over de kop geslagen, dat was een mooie ravage maar schijnt hier regelmatig te gebeuren. De taxi chauffeur was er dan ook niet echt van onder de indruk. De terugreis is verder goed verlopen al moet ik zeggen dat ik niet heel erg enthousiast was over Kenya Airways.

De foto’s staan op Facebook en op hyves:

• 06 Maart 2012 - 18:35

Tjitte Zuur:

Van Loon,
    Goed verhaal! Wat hebben we gelachen 'relaxing at my work'

• 06 Maart 2012 - 18:41

Tom:

Mooi verhaal van Loonwerk!

• 06 Maart 2012 - 18:44

Hetty:

G-day Erik
    Nou dat was me het avontuur wel, maar wel erg kort he. Ik ken trouwens ook nog een rozenkweker in Kenia, Simon van der Burg. Hij heeft ook hier stage gelopen. Ga vanavond je foto's op zoeken. gr Hetty

• 06 Maart 2012 - 19:04

Jan:

Mooi verhaal, weer goed vermaakt zo te horen. spreek je

groeten

Jan

• 06 Maart 2012 - 19:50

Bas V Eijk:

Hee Erik,

Mooie verhalen man, supergaaf! :D

• 06 Maart 2012 - 21:31

Tim En Gea:

He Erik, Leuk dat je bij Rob Holtrop landsgeweest bent. Wij hebben Ruben Holtrop bij ons aan het werk. Mooi avontuur in Kenya!

• 06 Maart 2012 - 22:17

Heidi:

Mooi verhaal weer, van Loon!!

• 07 Maart 2012 - 06:27

Anna:

Noh wat 'n vehaal hey!!;)
    Goed dat je het ff op internet hebt gezet, leuk om te lezen. En wat ben je verstandig geweest, meestal :p Groetjes

• 07 Maart 2012 - 08:08

Evert:

Nice!

• 07 Maart 2012 - 16:49

Annelies Koorn:

Toe maar Erik! Écht gaaf, ben jaloers hoor.. ;)

• 10 Maart 2012 - 21:22

Christel En Hoeks:

Ha Erik,

Mooi verhaal en weer een leuke vakantie rijker!

Grtz Christel en Hoeks